برگزیده هاِتیتر یک

جمهوریت بهتر از امارت/ جمهوریت کچالویی ست که پوست فاسد دارد، مغزش سالم است

در شبکه مجازی و یک کانال ویژه مباحث سیاسی، کارشناسان ایرانی و افغانستانی عضویت دارند و نظرات خود در مورد اوضاع کنونی افغانستان را به اشتراک می گذارند و در برخی موارد گفت و گوهای مطرح شده و واکنش ها به نظریات مختلف بسیار داغ و حساس پیش می رود.

در این کانال، یک کارشناس ایرانی به نام «سید حسام رضوی» در تازه ترین مورد برداشت خود از اوضاع کنونی افغانستان به ویژه طالبان را مطرح کرده است که با واکنش برخی از کارشناسان افغانستانی روبرو شده است.

حجت الاسلام و المسلمین سلطان حسین فهیمی بزرگمهر، کارشناس ارشد مسائل سیاسی و دینی، استاد و از فعالان فرهنگی و مدنی، که خود عضو این گروه در شبکه مجازی می باشد از جمله کسانی ست که به اظهارات سید حسام رضوی واکنش نشان داده است.

آقای فهیمی بزرگمهر می گوید:«متاسفانه تحلیل برخی از کارشناسان ایرانی در مورد افغانستان و حتی مهاجرین افغانستانی مقیم ایران سطحی و ناقص بوده است.»   

مهاجرین در بیشتر کشورهای دنیا هم اکنون تبدیل به یک فرصت و نیروی کار مفید شده است اما متاسفانه در ایران برخی کارشناسان همیشه به مهاجرین به چشم یک چالش ومعضل نگاه کرده اند و همین امر سبب شده مهاجرینی که بیش از بیست سال است درایران زندگی می کند همیشه دل شکسته ودل خور و در برخی موارد عقده مند باشند. در یک زمانی 5 وزیرکابینه دولت افغانستان تحصیل کرده ایران و از مهاجرین بودند ولی نسبت به ایران بدبین بودند.  

الان هم کارشناسانی مانند سید حسام رضوی اشتباه راه بردی می کنند اگرچه ادعای مطالعه میدانی دارند.  ایشان درحقیقت نه طالب رامی شناسد و نه عقاید طالب را  و نه فرهنگ نسبتا پیچیده بقیه مردم افغانستان را.  

به همین خاطراست که پاکستانی که نسبت به افغانستان 2 تا نسبت دارد: «قوم مشترک پشتون و مرزطولانی بیش از2 هزارکیلو متر» نسبت به جمهوری اسلامی ایران که هفت نقطه مشترک مهم: «تاریخ مشترک، قومیت مشترک، شیعیان فراوان مشترک، عقایدمشترک، 1900 کیلومترمرزمشترک، زبان مشترک و فرهنگ مشترک» دارد از نظر برخی افغانستانی ها بازهم سیاست موفق تری نسبت به افغانستان و مهاجرین افغانستانی داشته باشد.  

یک تفاوتش همین کارشناسان و برداشت های ناصواب و دور از واقعیتهای آنها نسبت به مردم افغانستان است.

اگرزمانی طالبان «مذهب شیعه جعفری رابه رسمیت شناختند، فارسی زبان ها را بر اساس نفوس شان در امارت اسلامی حق دادند،  شیعیان را طبق نفوس شان در امارت شریک کردند، دست از کشتار روزمره مردم شیعه در راه های عبور و مروربرداشتند، زبان فارسی دری را به عنوان یکی از زبان های رسمی امارت قبول کردند، قدرت وحاکمیت رامورثی نکردند تا مختص یک قوم باشد، اگر از اقوام غیرپشتون هم به ریاست و رهبری طالبان رسیدند، اگرازپاکستان جدا ومستقل شدند، اگرگفتند در پشت تاسیس و به وجود آمدن و شکل گرفتن طالبان پاکستان، عربستان و آمریکا نبوده( به گفته بی نظیر بوتو طالبان طرح مشترک آمریکا، عربستان و پاکستان بوده است)، اگرثابت کردند یعنی عملا نشان دادند که به گفته سید حسام رضوی عقاید حنفی دارند نه سلفی وهابی و اگر از تحجر، تکبر، کشتار انحصارقومی و زبانی و اینکه فقط آنهاست که به بهشت می روند دست برداشتند و به یک عقلانیت و انسانیت کامل ازنظرعملکرد رسیدند» آنگاه می توان مدعی شد طالبان تغییر کرده اند و می توان با آنها سر یک سفره سیاست و شراکت در قدرت نشست.

حکومت فاسد سبب قدرت گرفتن طالب شده است  

استاد فهیمی بزرگمر در بخش دیگر از واکنش به اظهارات کارشناس ایرانی در مورد طالبان می نویسد:«متاسفانه دولت افغانستان جزء فاسدترین دولت ها در دنیاست، این حکومت که تنها با 10 درصد آراء مردم به قدرت رسیده، برکل مردم حکومت می کند آنهم با تعصب قومی و نژادی. این حکومت رشوه خوارترین دولت دنیا شناخته شده و متاسفانه یک دلیلی که طالب زورگرفته همین هست که دولت تصمیم جنگ و مقابله با طالب را ندارد چون از قوم خودش است.  

از سویی هم همین فساد و رشوه خوری بهانه دست طالب داده است.

جمهوریت بهتر از امارت است

استاد فهیمی بزرگمهر در ادامه واکنش به اظهارات کارشناس ایرانی در مورد طالبان امارت اسلامی را با حکومت جمهوری اسلامی افغانستان مقایسه کرده تاکید می کند:«حکومت کنونی افغانستان اگرچه غرق در فساد و تبعیض و تعصب است اما چون بر مبنای جمهوری و آراء مردم شکل گرفته بهتر از امارت اسلامی طالبان است. حکومت به کچالو(سیب زمینی) شباهت دارد که پوست خراب دارد اما مغزش سالم است.»

جمهوریت را نباید دور انداخت و به امارت دلخوش کرد.

مردم با حمایت از جمهوریت و استفاده از ظرفیت ها و توانایی ها و فرصت های موجود می توانند آینده ای ایده آل برای خود و افغانستان رقم بزنند.

به عقیده فهیمی بزرگمهر طالبان باید بدانند که مردم افغانستان هنوز ظرفیت ها و توانایی هایی دارند که می تواند طالب را از رسیدن به قدرت از طریق زور ناامید کند. مواردی چون «قابل تعدیل بودن حکومت کنونی، عدم توانایی طالبان در مقابله با شیعیان، رسمی بودن مذهب شیعه در افغانستان، شراکت غیرپشتون درقدرت و عدم ظلم بر اقوام غیرپشتون، کنار رفتن غنی از راه انتخابات، آزادی عمل برای کار خوب(اینکه خوب کار نمی شود مقصر خود ما و رهبران ماست)، توانایی مردم در تغییر قدرت(اگرچه الان بد عمل می شود اما می توان در آینده انتخابات را عادلانه و قانونمند ساخت)، فعالیت تمام اقوام به ویژه اقوم غیر پشتون دربسیاری از دانشگاه ها، مشاغل دولتی، امتحانات مدارس، کنکور، مجوزهای شخصی ازقبیل حوزات علمیه و دانشگاه های خصوص، رادیو، تلویزیون های شخصی، شرکت های تجاری خصوصی» همه و همه ما و افغانستان را به اصلاحات بهتر در آینده امیدوار می سازد.

با در نظرداشت وضعیت کنونی افغانستان حکومت امارت اسلامی طالبان که یک قوم متعصب و متحجر، متکبر و واپس گرا، زورگو، قصاب خون ریز و انحصارطلب است هرگز نمی تواند به قدرت از راه زور فکر کند. در چنین حکومتی امکان آزادی بیان و عقیده و تبلیغ آزادنه برای پیروان مذاهب مختلف بدون شک معنایی نخواهد داشت و امکان تغییر قدرت صفر است.

 فهیمی بزرگمر در بخش پایانی واکنش به اظهارات سید حسام رضوی تاکید می کند توجه به نکات فوق در مورد افغانستان و مردمش و نیز طالبان می تواند به یک شناخت کامل منجر شده زمینه تصامیم خردمندانه را فراهم سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا